lördag 12 november 2011

Pedagogisk planering i svenska för årskurs 7

Arbetsområde: Antiken / sagor
Tid: v. 46-51

Förankring i kursplanen /Centralt innehåll
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
  • Formulera sig och kommunicera i skrift
  • Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
  • Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
  • Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
  • Söka information från olika källor och värdera dessa

Konkretiserade mål för arbetsområdet
  • Läsa och analysera texter/sagor av olika slag.
  • Muntligt redogöra för innehållet i texter / sagor av olika slag.
  • Kunna enskilt samt tillsammans med andra producera texter utifrån speciella egenskaper hos genren.
  • Se filmatiserade berättelser och analysera och redogöra för innehållet.
  • Känna till några kända författare och verk.



Bedömning
Eleverna bedöms löpande av läraren. Bedömningen läggs ut på schoolsoft efter varje uppgifts slut. (Se matriser i svenska)






Undervisning
  • Vi läser Odysseén och analyserar innehållet. 
  • Eleverna skriver en uppsats om teater eller idrott under Antiken. Fakta om de valda området finns på schoolsoft.
  • Eleverna fördjupar sig i en av antikens gudar och gör en affisch om sin gud. Redovisa för klassen.
  • Jobbar med de typiska dragen för sagor samt vilka olika sorter det finns.
  • Typer av sagor: konstsagor,folksagor, fabler, sägner m.m.(genomgång)
Info om olika typer av sagor m.m. 
+ Sagans kännetecken (blad)
  • Vi läser sagor och försöker hitta de typiska dragen i dessa.
  • I grupp gör ni ett nytt slut på en känd saga. Välj mellan 4 olika sagor! ( schoolsoft)
  • Vi läser och ser fabler och analyserar de typiska dragen i dessa.
  • Jobba med ordspråk om djur.
  • Välj ett ordspråk och skriv en egen fabel.
  • Läsa sägner och prata om innehållet.
  • Samla dina sagor i ett dokument ex. e-bok
  • Välj en känd sagoförfattare. Ta reda på information om denne. Skriv med egna ord en text om författaren du valt.
  • Se en filmatiserad saga. Skriv sammanfattning och analys enligt modell. (blad)





    Dokumentation
    Läraren dokumenterar svagheter och styrkor som eleven uppvisat och delger eleven dessa.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.