Pedagogisk planering i svenska för årskurs 7
Arbetsområde: Antiken / sagor
Tid: v. 46-51
Arbetsområde: Antiken / sagor
Tid: v. 46-51
Förankring i kursplanen /Centralt innehåll
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
- Formulera sig och kommunicera i skrift
- Läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
- Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
- Söka information från olika källor och värdera dessa
Konkretiserade mål för arbetsområdet
- Läsa och analysera texter/sagor av olika slag.
- Muntligt redogöra för innehållet i texter / sagor av olika slag.
- Kunna enskilt samt tillsammans med andra producera texter utifrån speciella egenskaper hos genren.
- Se filmatiserade berättelser och analysera och redogöra för innehållet.
- Känna till några kända författare och verk.
Bedömning
Eleverna bedöms löpande av läraren. Bedömningen läggs ut på schoolsoft efter varje uppgifts slut. (Se matriser i svenska)
Undervisning
- Vi läser Odysseén och analyserar innehållet.
- Eleverna skriver en uppsats om teater eller idrott under Antiken. Fakta om de valda området finns på schoolsoft.
- Eleverna fördjupar sig i en av antikens gudar och gör en affisch om sin gud. Redovisa för klassen.
- Jobbar med de typiska dragen för sagor samt vilka olika sorter det finns.
- Typer av sagor: konstsagor,folksagor, fabler, sägner m.m.(genomgång)
+ Sagans kännetecken (blad)
- Vi läser sagor och försöker hitta de typiska dragen i dessa.
- I grupp gör ni ett nytt slut på en känd saga. Välj mellan 4 olika sagor! ( schoolsoft)
- Vi läser och ser fabler och analyserar de typiska dragen i dessa.
- Jobba med ordspråk om djur.
- Välj ett ordspråk och skriv en egen fabel.
- Läsa sägner och prata om innehållet.
- Samla dina sagor i ett dokument ex. e-bok
- Välj en känd sagoförfattare. Ta reda på information om denne. Skriv med egna ord en text om författaren du valt.
- Se en filmatiserad saga. Skriv sammanfattning och analys enligt modell. (blad)
Dokumentation
Läraren dokumenterar svagheter och styrkor som eleven uppvisat och delger eleven dessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.