onsdag 22 februari 2012

LPP Tobakens barn

Pedagogisk planering i svenska för årskurs 7


Arbetsområde: Tobakens barn - ämnesövergripande arbete
 
Tid: 4 veckor

Förankring i kursplanen /Centralt innehåll
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att:
Formulera sig och kommunicera i skrift
Läsa och analysera texter för olika syften
Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer
Söka information från olika källor och värdera dessa

Konkretiserade mål för arbetsområdet
  • Läsa och analysera texter av olika slag.
  • Kunna utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor, tolka och föra enkla och till viss del underbyggda resonemang
  • Kunna skriva olika slags texter med språklig variation, textbindning samt anpassa till texttyp, språkliga normer och strukturer.
  • Kunna söka, välja ut och sammanställa information från källor
  • Sammanställningarna innehåller beskrivningar och förklaringar, ämnesrelaterat språk samt fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
  • Kunna kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven förstärka och levande- göra sina texters budskap.
  • Kunna samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter.
  • Kunna förbereda och genomföra muntliga redogörelser med fungerande struktur, innehåll och anpassning till  mottagare.

Undervisningen
  • Se film ”Tobakens barn” samt diskutera dess innehåll
  • Grupparbete: Undersöka, arbeta med, analysera, värdera och reflektera kring, sammanställa ett valt tema. Ex. Tobak och barnarbete, Tobaksarbetarnas arbetsvillkor, Tobak och fattigdom, Tobaksbolagens marknadsföring.
  • Presentera sitt arbete, på valt sätt, för andra grupper / klasser.

Bedömning
Eleverna bedömer hur arbetet i gruppen fungerat ex. Arbetsfördelning, ansvarstagande, förbättringsområden m.m.
Eleverna självskattar sitt eget arbete utifrån en mall som sedan lämnas in till läraren.
Läraren kommenterar skriftligt varje elevs arbete utifrån elevens självskattning, gruppens bedömning samt egna iakttagelser.

Dokumentation
Läraren dokumenterar svagheter och styrkor som eleven uppvisat och delger eleven dessa via schoolsoft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.